تبلیغات
نشریه استان لکستان - ابوحنیفه دینوری دانشمند ریاضیدان گیاهشناس جغرافیدان لکستانی
 
درباره وبلاگ


اقوام لک زبان
معرفی قوم لر به عنوان بزرگترین قوم لک زبان
قوم لر یکی از اقوام لک زبانی است که در زاگرس زندگی میکنند
که از قواعد ودستور زبان لکی استفاده میکنند
در کتاب جامعه شناسی کنگره آمریکا لر بزرگترین قوم لک زبان معرفی شده که به دو گویش بهداروندی(بختیاری)و اندیمشکی تکلم میکنند زبان لکی دارای گویش های متفاوتی است که هم مانند هر زبان دیگری دارای گویش های متفاوتی است در زبان آلمانی گویش هانفری ومونیخی که از دستور زبان و قواعد زبان المانی استفاده میکنند اما هیچ گاه گویش هم را متوجه نمی شوند این از ساختار های زبانی است که با داشتن قواعد ودستور زبان یکسان گویش ها متفاوت باشند دلیل آن لهجه و واژگان هر گویش است زبان لکی دارای١٢گویش در سراسر جهان است که از ساختار ودستور زبان لکی استفاده میکنند زبان لکی از زبان های در جهخان است که دارای کد استاندارد زبانی از سوی نهاد زبان شناسی سازمان ملل است از تقسیمات زبانی این است که براساس دستور زبان وقواعد وگرامری حدود یک زبان مشخص میگردد

مدیر وبلاگ : ایران لکستانی
پیوندهای روزانه
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نشریه استان لکستان
استان لکستان
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

ابوحنیفه دینوری دانشمند ریاضی دانگیاهشناس جغرافیدان لکستانی

عدم معرفی شایسته مفاخر لکستان و ناشناخته بودن بزرگان گذشته این دیار، یکی از معضلات
 امروز ما بوده که جا دارد مسوولین و متولیان ، تدبیری برای آن بیندیشند. ناشناخته بودن این بزرگان
 تا بدانجاست که کمتر کسی، اطلاعی از ابراهیم شیبان قرمیسینی یا شهده(هرسینی)، یا ابوالمظفر 
دارد و بی توجهی تا بدانجاست که حتی یک میدان و یا خیابان به نام ابوحنیفه دینوری نامگذاری نشده
 که اگر این دانشمند بزرگ، متعلق به برخی دیگر بود، امروز می دیدیم که کنگره های بازشناسی و 
معرفی آثار او، لاینقطع برگزار می گردید.

به هرحال، برخود لازم دیدیم که در سلسله یادداشت هایی، به معرفی بخشی از بزرگان علمی
 تاریخ لکستان بپردازیم و در بدو امر، ابوحنیفه دینوری را مورد تدقیق قرار می دهیم.

=ابوحنیفه احمدبن داوود بن ونند، ادیب و دانشمند، مورخ، جغرافی دان، منجم و از گیاه شناسان
 بزرگ مشرق زمین. در سال 222 هجری قمری(828 میلادی برابر با قرن سوم هجری قمری) در 
"دینور" از شهرهای معتبر دنیای قدیم و در خطه لکستان امروزی به دنیا آمد.
.شهرت ، كنیه و لقب:
‌شهرت: ابوحنیفه دینوری
دوران زندگی:
وی تمام دوران كودكی و نوجوانی را در زادگاهش دینور لکستان سپری كرد و در دوران جوانی 
برای كسب علم، به فلسطین، عراق، حجاز، شام و نواحی خلیج فارس مسافرت كرد. وی که در
 دوره سامانیان می زیست، آنگاه در سال 235 ق به اصفهان رفت و مدتی در آن‏جا اقامت كرد و به تحقیق
 درباره علم نجوم و رصد ستارگان پرداخت و نتایج رصدش را در كتابی ثبت كرد. خانه و ابزارش برای
 رصد ستارگان، سالیان زیادی باقی ماند و عبدالرحمن صوفی (م376ق) آن‏ها را مشاهده كرد. 
دینوری سپس به زادگاهش دینور لکستان بازگشت و به تحقیق و تألیف مشغول شد و تا پایان
 عمر در آن‏جا باقی ماند.

در این دوران فرقه ‏های مختلف كلامی و مذهی در جهان اسلام به ‏وجود آمد. معتزله در این
 دوران به اوج خود رسید و مورد حمایت رسمی خلافت عباسی قرار گرفت. فضای علمی فعال
 و با نشاطی به‏ وجود آمد و دانشمندان بسیاری در این فضای علمی رشد كردند. می‏توان گفت
 كه سده سوم هجری از این جهت ممتاز بود. علوم گوناگون رشد كرد و كتاب‏های علمی، به‏ ویژه
 كتاب‏های تاریخی روش ‏مند و ارزش‏مندی در این سده نوشته شد. ابوحنیفه دینوری خود یكی
 از دانشمندان این قرن است كه در زمینه‏ های گوناگون از جمله تاریخ، كتاب‏هایی دارای اسلوب
 علمی و نظم منطقی، نگاشته است. نمونه بارز این گونه كتاب‏ها، كتاب بسیار مهم و معتبر 
الاخبار الطوال اوست.
//وی پیرو مذهب رسمی آن زمان، یعنی اهل ‏سنت بود و ظاهراً با معتزله میانه خوبی نداشته
، ولی مانند ابن‏ قتیبه دینوری با آن‏ها درگیر نبود. در اخبار الطوال درباره وقایعی که به تاریخ
 شیعه مربوط می شود، نظیر داستان رقابتهای علی علیه السلام با معاویه، همچنین
 واقعه کربلا، شرح مبسوطی به دست می دهد و در یک مورد به ذکر حدیثی از امام کاظم 
علیه السلام می پردازد و او را در زمره اوصیاء قرار می دهد. در بیشتر علوم و فنون رایج 
عصر خویش صاحب نظر بود و نوشته‏ ای داشت. او در رشته ‏های مختلف علمی، مانند 
ادبیات عرب، علوم قرآن، حدیث، بلاغت، گیاه‏شناسی، نجوم، حساب و هندسه، فقه، 
تاریخ و جغرافیا كتاب نوشته است. بالغ بر بیست كتاب در موضوعات مذكور برای او ذكر كرده‏ اند.
 او به علوم هند نیز آشنا بود. در ادب از جایگاه بالایی برخوردار بود که در پاره ای جهات، به «جاحظ»
 ترجیح داشت و الفاظ را شیرین تر و به سیاق کلام عرب، نزدیکتر می دانستند. یکی از آثا
ر معروفش «کتاب‌النبات» است که به ‌شناخت گیاهان اختصاص داشته و به ‌تأیید کارشناسان
 این رشته، اطلاعات مندرج در این کتاب را براساس تحقیق و تتبع خود استخراج نموده است
 و دیگران از او نقل قول کرده‌اند.
./.
ستادان و شاگردان:
كسانی كه شرح حال ابوحنیفه دینوری را بیان كرده‏ اند، مطلب قابل توجهی درباره استادان 
و شاگردانش بیان نكرده‏ اند. بیشتر آن‏ها از ابن ‏سكیت به ‏عنوان استاد ابوحنیفه 
یاد كرده‏ اند. برخی از آن‏ها علاوه بر ابن ‏سكیت، از پدر ابن سكیت نیز به ‏عنوان استاد
 دینوری نام برده‏ اند.
البته استادان و شاگردان دینوری قطعاً منحصر در ابن ‏سكیت و پدر او نیست. دینوری
 در نحو و لغت عربی شاگرد ابن ‏سكیت و پدرش"اسحاق سکیت" بوده است، ولی در 
موضوعات دیگری مانند ریاضیات، 
نجوم، هندسه، گیاه‏شناسی، تاریخ، جغرافیا، فقه، علوم قرآن و حدیث، استادان
 دیگری داشته است كه از آن‏ها ذكری به میان نیامده است. تنها به ‏صورت سربسته
 و اجمالی گفته ‏اند كه او از بصریون و كوفیون، علم فرا گرفته است همچنین درباره 
شاگردان او نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.
../...
معروفترین آثار ابوحنیفه دینوری:

کتاب تفسیرالقران
کتاب‌الانواء (انواء = جمع نوء و به‌ معنی سقوط ستاره در مغرب است)
کتاب ‌الزیج
کتاب ‌النبات (در دو جلد)
کتاب ‌الجبر و المقابله
کتاب ‌الشعر و الشعراء
کتاب ‌التاریخ
کتاب اخبار الطوال (شاید همان کتاب ‌التاریخ باشد)
کتاب‌ البلدان
کتاب ‌الاکراد

تاریخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:
گفته شده، دینوری در سال 282 هجری قمری(۸۸۹ میلادی)در لکستان گذشت.
.......
نقل قول و خاطرات:

ابوحیان توحیدی: سخنان ابوحنیفه دینوری در كتاب الانواء بر بهره فراوان او از علم
 نجوم و اسرار فلك دلالت دارد.
عبدالرحمن صوفی ستاره ‏شناس بزرگ قرن چهارم هجری در كتاب صور الكواكب می‏گوید:
 هرچند ما در علم انواء كتاب‏ها دیده‏ ایم، اما تمام‏ترین و كامل‏ترین آن‏ها كه در این فن دیده ‏ام
، كتاب ابوحنیفه دینوری است.
لکلرک درباره او گفته است:
ابوحنیفه، لک تبار، بزرگترین گیاه‌شناس ِ مشرق‌زمین است و از اینکه ابن ابی اصیبعه
 از ترجمه حال او غفلت کرده تعجب می‌کند و می‌گوید ابن بیطار نام پنجاه گیاه را که
 گذشتگان از آن شناختی نداشتند از ابوحنیفه نقل می‌کند و در همه‌جا مشهود و
 هویداست که دینوری به ‌نقل، اکتفا نکرده و خود به ‌نفسه، انواع گیاهان ِ نام‌ برده د
ر کتاب ِ خود را دیده و به ‌تشریح آن‌ها پرداخته است. از کتاب‌های دیگر او کتاب‌الاکراد 
است که پیرامون اصل و نسب اقوام پهله لک نوشته است. کتاب‌های تاریخ او بین
 سال‌های (۱۸۸۸ - ۱۹۱۲ میلادی) به‌وسیله «ولادیمیر گیرگاس» و «کراخکوفسکی» 
در شهر لیدن هلند به ‌زبان فرانسه ترجمه و انتشار یافته ‌است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب